Groepsreis naar België

Zoals jullie op mijn website kunnen lezen organiseer ik groepsreizen. Afgelopen week heb ik één van deze groepsreizen zelf begeleid. Dit is een groepsreis van de Vrienden van het Stadsmuseum in Harderwijk met de bestemming België. Om een mooi programma te maken hebben we heel wat overlegd en zijn we zelfs met drie personen een dag naar België geweest om zaken te bekijken. En dat was maar goed ook. Het hotel dat we voor ogen hadden, bleek absoluut ongeschikt voor onze doelgroep. Dus moest een en ander worden omgegooid. Ook bleek het programma zoals we hadden bedacht in de praktijk niet te kunnen. We wilden heel graag een bezoek brengen aan het Europese Parlement en dat kon niet op de dag dat we daar in het programma ruimte voor hadden. Dus weer om de tafel, plussen en minnen en een heel nieuw programma gemaakt. Maar uiteindelijk kwam er de reis uit die we nu gemaakt hebben en ik denk dat het een mooie reis geweest is.

We beginnen op maandagmorgen met vertrek vanuit Harderwijk. De eerste stop in het programma is Nuenen. Nuenen is namelijk de plaats waar Vincent van Gogh een aantal jaren heeft gewoond en waar hij de helft van zijn meesterwerken heeft geschilderd. We brengen een bezoek aan het Vincentre, een leuk museum met veel informatie over Vincent van Gogh. Daarna volgt een stadswandeling. We vervolgen onze reis  naar België. Ons hotel is in Aalst en in het centrum van Aalst, in de Borse van Amsterdam, hebben wij ons eerste gezamenlijke diner. We zijn blij verrast als we daar binnen komen. Een schitterende zaal met een grote tafel, gedekt met tafellinnen en grote kroonluchters. Deze eerste dag is een mooi begin van onze 5-daagse.

De tweede dag staat een rondtour door Brussel op het programma. Onze eigen chauffeur zal ons rijden en er komt een Belgische gids aanboord, om ons alle ins and outs te vertellen over Brussel. Het is moeilijk plannen in België omdat de wegen er vol zijn en je niet goed kunt inschatten hoe de files zullen zijn. Maar Roy, onze chauffeur loodst ons fantastisch door het Belgische verkeer heen. De gids valt een beetje tegen, want zij heeft niet zo goed in de gaten hoe de wegen lopen en waar de knelpunten zijn. Het blijft de grap van de week, om deze mevrouw te citeren met haar wazige aanwijzingen. Maar het is schitterend weer en de vrije tijd in Brussel maakt veel goed. Ik was al vaker in Brussel geweest, maar nog nooit op een  zonovergoten dag, dus dat maakt alles nog veel mooier. Na afloop van ons bezoek aan Brussel reizen we naar Gent, waar we ons tweede diner zullen nuttigen in de “Witte leeuw”. In Gent is de afstand vanaf de busparkeerplaats tot in het centrum een behoorlijke wandeling, maar we hebben alle tijd en rustig aan komen we bij het restaurant. Op de terugreis is deze wandeling iets te ver voor twee van onze gasten, waarop een andere gast een willekeurige auto aanhoudt en vraagt of zij deze mensen naar de busparkeerplaats kunnen brengen. En dat Belgen erg vriendelijk zijn blijkt maar weer, want deze twee mensen worden keurig bij de bus afgeleverd.

Op dag 3 staat Brugge op het programma. Ook hier weer moet onze touringcar buiten de stadsgrenzen worden geparkeerd en wandelen we de stad in. Voor mij de eerste keer in Brugge en ik viel van de ene verbazing in de andere. In een woord schitterend! Er worden veel foto’s gemaakt. We lopen eerst naar het Groeninge Museum, een museum waar schilderijen hangen van Vlaamse primitieven, dus uit de periode van de late Middeleeuwen. Ik ben zelf niet zo’n grote kunstkenner, maar ik vind het mooi om te zien en het is een mooi onderdeel van ons programma. Daarna volgt wat vrije tijd en om 14.45 uur worden wij verwacht bij de bierbrouwerij de Halve Maen. Er volgt een ontzettend leuke rondleiding, van een een mevrouw die ons helemaal meeneemt in het proces van bierbrouwen,  op een manier, waardoor er veel gelachen wordt. Na afloop kan het ook niet anders dan dat we allemaal  een biertje moeten proeven, en de stemming zit er goed in. Daarna ook in Brugge een diner en vervolgens terug naar ons hotel in Aalst. Daar wordt het groepje, dat na afloop van de dag nog even een afzakkertje neemt steeds groter en gezelliger.

Dag 4 brengt ons naar Gent, waar we een boottochtje maken over de Leie. We treffen het met het weer en weer maakt dat de zonovergoten dag alles net een extra mooi randje geeft. ‘s Middags is er een bezoek aan de St. Baafskathedraal met een bezoek aan het altaarstuk, uit de vroege 15de eeuw, geschilderd door Jan van Eyck, bestaande uit 12 panelen, Lam God’s. Zelf ben ik niet zo’n kunstkenner en besluit het kunstwerk te laten voor wat het is en ga lekker op een zonnig plekje op het terras zitten om te genieten van alle mensen die daar voorbij komen. Wij zijn namelijk niet de enige groep die de Belgische stad komt bekijken. Gent is ook echt een studenten stad en dat merk je. Overal zitten in perkjes en plantsoenen studenten van de zon te genieten en op verschillende straten staan mensen muziek te maken. Echt een bruisende stad.

Dan is het alweer de laatste dag van onze reis, en voor deze dag staat  het bezoek aan het Europese Parlement op het programma. Door de te verwachten files vertrekken we op tijd, want de afspraken in het Parlement moeten strikt op tijd lopen. Er is al contact geweest met mijn mede organisator, Hans Kijzerwaard, om te horen waar onze interesses liggen en wat we willen zien. Je kunt  daar  niet spontaan een bezoek brengen, dat moet van te voren aangemeld worden.. We worden uitvoerig gecheckt en bij binnenkomst moet iedereen, net als op Schiphol door de scanpoortjes. We worden naar een ruimte gebracht, waar een hele enthousiast mevrouw ons helemaal uitlegt hoe het parlement werkt. Zij neemt uitgebreid de tijd en dat is erg leuk. Er wordt gediscussieerd en veel vragen worden er gesteld. Daarna mogen we een bezoek brengen aan de grote vergaderzaal. Door het enthousiasme van iedereen, ook van onze gids, loopt het programma zomaar een uur uit. Pas om 13.30 verlaten we het parlementsgebouw.

Na dit, zeer interessante, bezoek gaan we voor de afscheidslunch naar het centrum van Brussel, waar we  Belgische “Waterzooi” eten. Daarna is er nog even voor iedereen tijd om een cadeautje voor thuis te kopen en dan moeten we echt de bus in om de terugreis te beginnen.

En weer zijn er veel files op de weg, maar om kwart over 8 ‘s avonds staan we weer allemaal op de parkeerplaats in Harderwijk. Ik denk dat het een zeer succesvolle reis is geweest en ik heb er van genoten.

Zou je zelf ook eens zo’n reis willen organiseren voor je bedrijf, club of school? Ik denk graag met je mee en ik kan de reis op maat voor je maken. Stuur me een berichtje en ik neem contact met je op.