Seychellen

Seychellen, waar denk je dan aan? Juist ja, mooie stranden, palmbomen en bij mij komt altijd het gevoel van heel veel luxe.

Die stranden en die palmbomen kloppen helemaal, maar die luxe vond ik een beetje tegenvallen. Natuurlijk zijn er op de Seychellen fantastische luxe resorts, maar als je net aankomt en je wandelt door de hoofdstad Victoria op Mahé, dan is luxe niet wat je ziet. Victoria is qua grootte te vergelijken met een provinciestadje. Het ligt tegen een berg aan gebouwd en in de straten is het vooral erg druk. Veel verkeer en veel voetgangers. Het is vooral ook erg kleurrijk. En het is erg heet met een hoge luchtvochtigheid, waardoor je constant zweet. Nu is Victoria natuurlijk niet de Seychellen en Mahé is maar één van de 1500 eilanden. Dus we zullen wel wat verder gaan kijken. De eerste middag nemen we een taxi naar Beau Vallon. Beau Vallon ligt net over de grote berg achter Victoria en heeft een mooi strand. Langs het strand is een wandelpromenade met groene Takamaka bomen. Van het fruit van de Takamaka bomen wordt , hoe kan het ook anders, Takamaka rum gemaakt. En overal onder die bomen zijn stalletjes waar lekker gekookt wordt. Heel gezellig. Maar wij willen wel even lekker op het strand liggen en zwemmen in de Indische Oceaan, dus zoeken we een plek waar je een ligbedje kunt huren. Dat blijkt moeilijk. Je kunt er alleen gewoon met je handdoekje op het zand gaan zitten en daar hou ik helemaal niet van. Gelukkig zien we in de verte wel wat ligbedjes en we besluiten daar heen te lopen. Het blijken ligbedjes van een duur hotel te zijn. Maar als we even met de bewaker praten en we uit leggen dat we wel wat willen bestellen dan mogen we gelukkig twee bedjes gebruiken. Als we net gaan zitten, gaat het regenen, maar aangezien de regen net zo warm is als de bovenlucht, blijft iedereen gewoon zitten. Gelukkig duurt het buitje maar een paar minuten en dan schijnt de zon weer.

De volgende dag gaan we naar de haven, omdat we zullen inschepen op de Pegasus, een Yacht Cruise Schip van Variety Cruises. Met dit schip zullen we een week lang langs de verschillende eilanden gaan varen. Het schip heeft plaats voor maximaal 44 mensen, maar vandaag blijkt dat de groep die mee gaat maar uit 22 personen te bestaan. 18 engelsen, 2 fransen en wij.  Terwijl we nog op de kade staan, worden onze koffers al overgenomen  en naar onze hut gebracht. Een prima hut met een raam, twee eenpersoonsbedden, genoeg kastruimte en een badkamer met een douche en een toilet. ‘s Avonds hebben we ons eerste diner aan boord en we worden blij verrast door her heerlijke eten. een vijf-gangen diner en het blijkt dat we iedere dag weer zo verrast worden door de heerlijke diners en lunches. We hebben zo nu en dan gangen moeten overslaan, omdat we anders een volledige nieuwe garderobe zouden moeten aanschaffen;-)

In de dagen die volgen doen we iedere dag een ander eiland aan, waar we wandeltochten maken met een gids en waar we kunnen snorkelen.  Op alle plekken zijn schitterende strandjes. Op alle eilanden sta je steeds weer versteld van de bijzondere natuur, met gigantische schildpadden, de grote bomen, de bijzondere vogels. Maar ook gekko’s, krabben, grote spinnen, mooie bloemen, vliegende honden ( een soort hele grote vleermuizen). Wat ik wel een geruststellende gedachte vind, is dat er geen enkel beest op de Seychellen gevaarlijk is voor de mens. Op sommige plekken waren heel veel muggen ( we hebben ons dagelijks van top tot teen moeten insmeren met DEET), maar geen gevaarlijke muggen, zoals malaria muggen of muggen die voor knokkelkoorts kunnen zorgen. Het snorkelen is geweldig. Wat een bijzondere vissen hebben we gezien in werkelijk alle kleuren van de regenboog.

Als je mij nu vraagt wat het mooiste is wat we gezien hebben op de Seychellen, dan is het moeilijk om daar een antwoord op te geven. Het eerste eiland dat we bezoeken is Cousin Island en daar hebben we onze eerste ontmoeting met de grote schildpadden. Wat is dat geweldig. Vervolgens hebben we een best wel zware wandeltocht over het eiland gemaakt, maar omdat je die tocht maakt met een gids, die je onderweg vanalles vertelt wat er te zien is, maakt dat dit een geweldige ervaring is.  Het eiland Präslin is een bekend toeristisch oord en er zijn mooie resorts, maar het stadje Präslin valt mij wat tegen. Verder bezoeken wij onbewoonde eilandjes met mooie strandjes en die zijn allemaal paradijselijk. Maar dus zeker niet luxe. Gewoon op je handdoekje in het zand zitten, want het zijn echt onbewoonde eilanden. Het laatste grotere eiland wat we bezoeken is La Dique en dat is ook een echt toeristisch eiland. Er mogen daar geen privé auto’s rijden. Mensen lopen of fietsen daar en toeristen worden vervoert in een soort open trucks. Variety cruises biedt een excursie aan waar je wordt vervoert in zo’n truck en daarmee wordt je gebracht naar een aantal bezienswaardigheden van het eiland. De excursie kost €85,00 p.p.. Wij zouden natuurlijk geen Nederlanders zijn, als we denken dat we dat zelf goedkoper kunnen en we besluiten niet mee te gaan met de truck. We hebben de kaart van La Dique eens bekeken en volgens ons zijn de afstanden niet zo groot. Wij gaan fietsen huren en hetzelfde zien als de mensen in de truck. Een dat blijkt ook helemaal te kloppen. We huren voor € 10,00 p.p. een fiets bij de haven en we gaan op pad. Wat is dat heerlijk. Lekker de wind in je haren en even lekker fietsen. La Dique is vlak en daarom goed te doen op de fiets. Ik vind La Dique echt het leukste eiland van de Seychellen en als je naar de Seychellen op vakantie wilt, zou ik La Dique adviseren als standplaats. Het dorpje aan de haven is klein, maar wel heel gezellig en levendig. Als je dan een stukje het centrum uit fietst, kom je bij een schildpadden opvang, je fietst langs vanille plantages, langs een plek waar ze met een os een molen bedienen, waarmee kokosolie wordt gemaakt en dan kom je bij het meest fotogenieke strand van de Seychellen. Je blijft foto’s maken van de bijzondere granieten stenen, die daar op het strand staan. Gigantische kolossen, waarbij  je je verbaast afvraagt hoe ze blijven staan.

Kortom, de Seychellen is een ervaring om nooit te vergeten. De bijzondere natuur, de schildpadden, de mooie paradijselijke strandjes, de veelkleurigheid van de vissen. En vooral veel rust. `Zoek je vertier en gezelligheid, dan zijn de Seychellen niet zo geschikt. Alle winkels in de paar plaatsjes die er zijn, gaan om 5 uur ‘s middags dicht. De wegen zijn niet verlicht en ‘s avonds is het dan dus echt donker. Op de grote resorts zal ‘s avonds best iets georganiseerd worden, maar de echte Seychellenplaatsjes zijn ‘s avonds dicht. Gelukkig zitten wij op ons schip met een prettig  gezelschap, en na het uitgebreide diner, gaan regelmatig de voetjes van de vloer.

Dus zoek je een vakantiebestemming op een paradijselijk eiland en verwacht je vooral veel natuur en rust, dan zijn de Seychellen een aanrader. Wil je wat meer vertier, dan zou ik  niet voor de Seychellen kiezen.

Voor meer informatie kun je het contactformulier invullen, of je kunt mij mailen of bellen