Zuid Afrika deel 2

Zoals beloofd hierbij het tweede deel van onze reis door Zuid Afrika. We waren gebleven in de leuke lodge van Hazyview. Van Hazyview is het plan om via de Panorama route te gaan rijden naar een Lodge in een private Game Park, dicht bij het Kruger Park bij Hoedspruijt. Met de kaart bij de hand en de gedownloade kaart van maps.me moet het toch helemaal goedkomen, zou je denken. Dus na een goed ontbijt gaan we op pad. De wegen worden steeds bochtiger en onze oren laten ons weten dat we flink de hoogte in gaan. Het is schitterend. Als we vlakbij het dorpje Graskop komen, zie ik langs de weg borden staan met “Kloofsig”. Een week of drie voor onze reis had ik daar een mooi filmpje van gezien op Facebook, dus daar moeten we stoppen. Kloofsig is een diepe kloof ( het woord zegt het al) en daar is sinds afgelopen december een grote lift in gemaakt, zodat je met die lift de diepte in kunt. Je hebt dan een schitterend zicht vanaf beneden en je komt heel dicht bij een grote waterval. In de kloof zijn door houten plankieren wandelpaden gecreëerd, zodat je zonder moeilijk te klimmen, het gebied mooi kunt bekijken. We besluiten te gaan kijken en we nemen de lift naar beneden. Op het Facebook filmpje zag je honderden mensen bijna in file daar wandelen, maar omdat het mei is en helemaal geen seizoen, zijn we daar met een ander gezin de enige bezoekers. Op ons gemak kunnen we wandelen en de waterval bewonderen. Kloofsig is zeker de moeite van het bezoeken waard. Na deze verrassende onderbreking, rijden we door Graskop heen naar het uitkijkpunt: ” Gods Window” Op deze plek kijk je helemaal over het Kruger Park heen naar Mozambique. Je moet wel een beetje geluk hebben, want vaak hangen hier lage wolken en zie je niets, maar het is vandaag een schitterende dag. Vooral de mooie bloemen, die tegen de bergwand aangroeien vind ik geweldig. Het is wel erg toeristisch en er staan volop kraampjes waar allerhande prullaria gekocht kan worden.

We willen doorrijden, maar onze routeplanners geven aan dat we terug moeten rijden. We twijfelen, want als we doorrijden lijken we ook in een grote bosbrand terecht te komen. Dus we besluiten de routeplanner te volgen en terug te rijden. Via een omweg komen we in Hoedspruijt. We hadden gezien dat de Lodge in Hoedspruijt zou moeten liggen. Maar op een van de informatie papieren staat dat het ligt aan een “unknown road”. Nou, dat is makkelijk zoeken! Op een ander papier staat dat het moet liggen aan de Guernsy Road. Maar onze route planner en de kaarten kunnen geen van allen de Guernsy Road vinden. We maken ons nog niet gelijk zorgen, want bij de meeste plaatsjes staan grote borden met namen van de lodges erop. Wij zoeken Thornhill Game Lodge. Moet niet moeilijk te vinden zijn, toch? Dat valt een beetje tegen. Als we midden in Hoedspruijt zijn, bij een winkelcentrum, ga ik de auto uit, om in een winkel de weg te vragen. Ik loop bij een automaterialen winkel binnen en daar zijn een aantal mannen die allemaal graag willen helpen. Ze kennen geen van allen de Thornhill Game Lodge en er blijken twee Guernsy roads te zijn. Een is 5 kilometer verderop en de andere 20 kilometer terug. De heren zijn heel behulpzaam en gaan op internet zoeken naar de Lodge en dan bedenkt iemand anders, dat hij een vriend heeft, die woont op de Guernsy Road. Die vriend zal toch moeten weten of de Thornhill Game Lodge daar is, dus de vriend wordt gebeld. Gevonden, we moeten 20 kilometer terug en dan linksaf. Dus dat doen we, en dan blijkt dat die weg een zandweg is. Daar waren we zonder de instructies van die mannen nooit zo ingereden. Hulde aan de Zuid Afrikanen! We hobbelen zo’n 10 kilometer over die zandweg. Het is niet alleen een zandweg, maar er zitten ook flinke heuveltjes in. Dat is best even spannend. Als we denken dat er nooit een eind aan deze weg komt, is daar ineens de toegang tot het Game Reserve. Op dat Private Game reserve zijn ongeveer 5 of 6 lodges. We moeten onze vouchers laten zien en we mogen naar binnen. En daar gaat het zandpad verder. Maar ons gehobbel wordt beloond; ineens na weer een aantal kilometers staat daar ineens een giraf. En na de giraf komen er ineens een paar zebra’s voorbij! Het gehotsebots in de auto is direct vergeten. Hier zijn we voor gekomen. We zijn er stil van. Na nog wat bochtjes zijn dan eindelijk toch aangekomen bij de Thornhill Game Lodge. We worden gastvrij ontvangen door Charmaine. Zij  laat ons de Lodge zien. Het is heel kleinschalig, er zijn twaalf kamers, een klein zwembadje, een mooie ruimte om ‘s avonds te zitten en een houten dek, waar je ‘s avonds kunt zitten en de zon onder kunt zien gaan boven het bos. De kamers zijn klein, maar prima; een goed bed, klamboe, een ventilator en een goede badkamer. Niet luxe, maar alles wat je nodig hebt. Charmaine vertelt ons dat we om 20.00 uur worden verwacht in de BOMA, een plek waar gebarbecued wordt. Om 20.00uur precies, slaat de kokkin op de trommels en kunnen we aan tafel. We zijn in een internationaal gezelschap. Een aantal Australiërs, een Engelsman en nog een paar Nederlanders. We krijgen heerlijk te eten en het is een bijzondere ervaring. Charmaine vertelt wat we de volgende dag gaan doen. De Australiërs zijn er al een paar dagen en hebben een keuze programma. Voor ons staat er een Bushwalk op de agenda en dat wil zeggen dat we om 6 uur ‘s morgens klaar moeten staan, zodat we met de Ranger op stap kunnen gaan. Gelukkig kun je ‘s avonds maar een ding doen  en dat is vroeg naar bed gaan. Als we ‘s morgens opstaan is het nog donker, maar als we gaan lopen, komt de zon net op. Geweldig om zo door de natuur te lopen. De Ranger wijst ons op allerlei sporen van dieren. We komen een struisvogel tegen, parelhoentjes en weer wat zebra’s en giraffen. Dan ineens steekt er een groep buffels het pad over! De buffel is een van de Big 5 en zeker niet ongevaarlijk. Een grote buffel blijft op het pad staan en kijkt ons eens even heel dreigend aan. Dan slaat je hart wel een keer extra. Maar we zijn gelukkig geen bedreiging en de buffels lopen door. Als de Ranger het sein veilig geeft, wandelen we verder. Na deze spannende wandeling is er ontbijt. De rest van de dag kunnen we relaxen bij het zwembad. Aan het einde van de dag gaan we op een echte safari in een ander gebied. Die gamedrive is schitterend en we zien allerlei wild. Helaas hebben de leeuwen en luipaarden zich voor ons verstopt. In het donker komen we terug en sluiten aan bij het diner. We zijn nog met hetzelfde gezelschap en iedereen vertelt over zijn of haar ervaringen van de dag.

De volgende dag gaan wij weer op tijd op weg. Nu staat het Krüger park op de planning. Het is weer een avontuurlijke dag. Nu spotten we ook onze eerste wilde olifanten en hyena’s. Helaas ook vandaag geen leeuwen of luipaarden. We verblijven in een Lodge midden in het Krüger park. We hadden gehoord dat deze Lodge super zou zijn, omdat het aan de Sabie River ligt en daar komen de dieren drinken. Maar voor ons is deze Lodge wat te groot. Het is een beetje een Centre Parcs. Dit was de enige plek op onze reis waar we een beetje onpersoonlijk behandeld werden, omdat het zo groot is. Ons huisje is wel prima en ligt aan de rivier. Helaas zit er een groot hek tussen ons en de rivier en veel struiken. Als ik op een paaltje ga staan kan ik met moeite de oever van de rivier zien, waar een hele familie nijlpaarden aan het genieten is. Jullie begrijpen, ik heb heel lang op dat paaltje gestaan 😉

De volgende dag weer een lange route door het Krüger Park, met ongelofelijke uitzichten op olifanten, zebra’s giraffen, impala’s, gnoes, kudu’s, kortom teveel om op te noemen. Het is schitterend weer en helemaal geen seizoen, dus heel erg rustig . We kunnen overal op ons gemak kijken en stoppen langs de weg om de dieren te fotograferen. Aan het einde van de ochtend is daar toch de grote uitgang van het Krüger Park en gaan we verder op weg richting Swaziland.

Om het verhaal leesbaar te houden, zal het vervolg van onze reis volgende week op de website komen.