Cruise van Portugal naar Spanje

Vorige week mocht ik mee met een hele bijzondere studiereis. We zouden varen van Lissabon naar Cadiz met een motor-zeiljacht. Dat wilde ik wel eens meemaken, een cruise op een kleinschalig schip en een bezoek brengen aan Lissabon, de Algarve, Cadiz en Sevilla. Het werd inderdaad een bijzondere ervaring.
‘s Morgens om 6 uur moeten wij ons melden op Schiphol. De hele groep van 15 vrouwen en onze enige man, RP van Zeetours is keurig op tijd en alles verloopt heel soepel. Behalve bij de douane, waar we echt helemaal binnenste buiten worden gekeerd voordat we mogen gaan vliegen. Maar het is gezellig met elkaar en als we aan ons ontbijtje zitten met een kopje koffie is die stress al weer vergeten. Punctueel op tijd vertrekken we met de KLM naar Lissabon. Het is de bedoeling dat we een uitgebreide stadstour krijgen door Lissabon en dat we om 16.00 uur ‘s middags naar het schip gaan. Maar RP krijgt een telefoontje van de kapitein om ons te vragen of we direct naar het schip kunnen komen, zodat hij zo vroeg mogelijk kan vertrekken uit Lissabon, aangezien er veel wind verwacht wordt. Dat is wel even schrikken, maar omdat er een tuktuk tour voor ons is gepland, wordt er besloten dat we deze tour nog wel doen, maar iets sneller en iets korter, zodat we om 13.00 uur kunnen uitvaren.
Onze koffers worden al naar de Panorama II gebracht en wij krijgen een transfer naar de tuktuks. Vier tuktuks achter elkaar door de nauwe straatjes van Lissabon. Het is een geweldige ervaring. We blijken niet de enige tuktuk reizigers te zijn, want de straten zijn er vol mee. Gelukkig zijn het elektrisch aangedreven voertuigen, dus vrij geruisloos en milieuvriendelijk. Maar omdat we maar een uurtje hebben, lijkt het een soort race door de stad. Wat we zien van Lissabon is geweldig, maar we zien natuurlijk maar een heel klein stukje. Gelukkig ben ik al eens eerder in Lissabon geweest, zodat ik weet dat het een geweldige stad is om eens een city trip naar te maken.

Om 13 uur staan we voor ons schip. Of eigenlijk scheepje. De Panorama II is een zeiljacht, geschikt voor maximaal 50 personen. er zijn 25 hutten aan boord, een mooi zonnedek met ligbedden en een achterdek waar gegeten kan worden en binnen is een salon. Onze koffers staan al voor de hut en we vertrekken meteen. We laten de koffers voor wat ze zijn, want natuurlijk willen we op het dek het vertrek uit Lissabon bekijken. De zon schijnt, het schip vaart rustig en het uitzicht is geweldig. We varen onder de grote brug door en zien het grote Christusbeeld aan de overkant staan. We krijgen een heerlijke lunch op het achterdek en we genieten.

Dat gaat echter snel over als we de Atlantische Oceaan op varen. Het schip gaat behoorlijk te keer. Voor mij zit er vanavond geen diner in. Ik kom er al snel achter dat varen op zo’n kleinschalig schip op de oceaan niet echt iets is voor mij.

Gelukkig liggen we de volgende ochtend stil in de haven van Portimao aan de Algarve van Portugal. Een heerlijk ontbijt in de zon op het achterdek maakt de zware nacht helemaal goed. RP heeft geregeld dat er 4 huurauto’s voor ons klaarstaan, waar we de hele dag mee op stap kunnen. Achter elkaar aan rijden we naar Sagres, het uiterste Zuid-Westelijkste puntje van het Europese vasteland. Schitterende rotsen en klippen en echt mooie foto momenten. We zijn niet de enigen die deze punt opzoeken, en daardoor staan er ook allerlei kraampjes met souvenirs, waar we natuurlijk ook even een en ander moeten bekijken. Vanaf Sagres rijden we naar Lagos, waar we een terras zoeken waar we kunnen lunchen. Voor mij gegrilde visjes en mijn reis is helemaal top! Daarna terug naar Portimao en Praia de Rocha, een bekende strandbestemming aan de Algarve. Wat een mooie stranden! Echt een aanrader voor de strandliefhebber!

‘s Avonds vertrekken we voor de tweede etappe van onze cruise naar Cadiz. Helaas staat er nog steeds een flinke bries en varen we nog steeds op de Atlantische Oceaan. Dus een aantal van onze club verdwijnen weer voortijdig naar de hut. Ik heb er nu zelf minder last van, omdat we lekker buiten kunnen eten en kunnen genieten van de ondergaande zon.

‘s Morgens komen we aan in de haven van Cadiz. Dat duurt iets langer dan gepland, omdat er veel scheepvaart verkeer is en we even moeten wachten op de grote cruise schepen, die ook een ligplaats nodig hebben. Twee uur later dan gepland liggen we dan aan de kade van Cadiz.  Onze gids en bus waren al ongerust, maar staan gelukkig nog te wachten. Zij brengen ons naar Sevilla. Dat was voor mij wel het hoogtepunt van deze reis. Wat een mooie stad! Schitterende gebouwen en tuinen, gezellige straatjes met kleine tapas restaurantjes. Het was wel erg heet ( 42 graden) maar het was absoluut de moeite van het bekijken waard. tijdens de lunch heerlijk genoten van lekkere tapas en ik vond het redelijk van prijs. Natuurlijk zijn wij niet de enigen, want toeristen uit de hele wereld willen deze mooie stad bekijken. Ik beloof mezelf om hier zeker nog een keer terug te komen.

Aan het einde van de dag, komen we weer terug op ons schip, waar we een rustige nacht tegemoet gaan, omdat we in de haven blijven liggen. De volgende dag worden we weer met de bus opgehaald, zodat we weer terug naar Sevilla, maar nu naar de luchthaven, gebracht kunnen worden. Vanaf Sevilla vliegen we terug naar Amsterdam. dit maal met Transavia. Ook deze vlucht verloopt rustig en keurig op tijd.

Wat was mijn gevoel over deze reis? Daar heb ik even over nagedacht, aangezien we erg onrustig weer op zee hebben gehad. Ik zou deze reis niet adviseren voor mensen zonder zeebenen, aangezien je toch met een relatief klein schip op de Atlantische Oceaan vaart, maar we hebben gesproken met Zeetours en met de rederij, Variety Cruises, en ook zij zijn ervan overtuigd dat een iets groter schip met stabilisatoren voor deze route geschikter is. De plaatsen waar we hebben kunnen rondkijken waren geweldig en kan ik aan iedereen aanbevelen. Lissabon is een fantastische citytrip bestemming, de Algarve heerlijk voor een strandvakantie, De Costa de la Luz is ook een aanrader voor mensen die van zee houden en dan natuurlijk Sevilla, een geweldige stad voor een citytrip. En met een groter stabieler schip is deze route ook een mooie tocht.

Gelukkig biedt Variety Cruises ook andere mooie routes aan, waar de zee minder wild is, zoals langs de Griekse wateren, voor de kust van Kroatie of bijvoorbeeld bij de Seychellen, want de kleinschaligheid van Variety Cruises spreekt mij wel aan. Er is natuurlijk niet zoveel entertainment als op een groot cruise schip, maar daar zit ook niet iedereen op te wachten. Als je gewoon wilt genieten van de zee, lekker eten en mooie plekken wilt zien, dan is dit een heel mooi alternatief